تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ

برای خیلی از مشتریان ما این سوال پیش می آید که چه تفاوتی میان آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ وجود دارد. در این مطلب قصد داریم در خصوص تفاوت های این دو صحبت کنیم.

وقتی خودم برای اولین بار در گوگل کلمه “تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال” را سرچ کردم به یک سری مقالات برخوردم که آژانسهای مختلف با توجه به سلیقه ی خودشان آنها را نوشته بودند. در واقع مطلبی وجود نداشت که بتوانیم به آنها استناد کنیم. پس در اینترنت به دنبال تعریف های کلی از آنها گشتم. در زیر به چکیده ای از مطالبی اشاره می کنم که بدان رسیدم.

صاحبان مشاغل که می خواهند درآمدشان را افزایش دهند می توانند بین آژانس های دیجیتال مارکتینگ یا آژانس های تبلیغاتی یکی را انتخاب کنند. هر دو نوع آژانس راه حل هایی را ارائه می دهند که از طریق افزایش فروش می توانند به رشد یک تجارت کمک کنند. با این حال ، رویکردها و نتایج حاصل از آنها متفاوت است. آژانس های تبلیغاتی در برنامه های ارتباطی از جمله تبلیغات و رسانه تخصص دارند. اما آژانس های دیجیتال مارکتینگ بیشتر برای کمک به توسعه استراتژی بازاریابی ، یک روش تحلیلی را ارائه می دهند. برخی همچنین بسته به منابع خود ، در مورد تاکتیک های بازاریابی برنامه هایی ارائه می دهند و برخی نیز خدمات ارتباطی ارائه می دهند.

البته شایان ذکر است که آژانس های تبلیغاتی با توجه به تغییر رویه استفاده ی مردم از رسانه ها ، بخش مارکتینگ خود را افتتاح کردند و در حال حاضر اکثر آنها نیز دپارتمان دیجیتال مارکتینگ را در شرکت خود راه اندازی کرده اند. این نشان می دهد که تبلیغات با بازاریابی عجین شده است. اما این دو کاملا متفاوت هستند.

تعاریف آژانس دیجیتال و آژانس تبلیغاتی

تعاریفی که از آژانس های دیجیتال مارکتینگ و آژانس های تبلیغاتی وجود دارند می توانند در مرحله اول کمک کنند تا تفاوت این دو شرکت را بهتر متوجه شویم. یک آژانس تبلیغاتی در خصوص تولید محتوای تبلیغاتی و پخش آن در رسانه های جمعی حرفه ای است و یک آژانس دیحیتال در بررسی و تحلیل بازار, تدوین استراتژی برند و تبلیغ در رسانه های قابل اندازه گیری حرفه ای است.

بگذارید با یک مثال مسئله را باز کنیم : هر رستورانی با چندین غذای خود برند می شود. مثلا من اگر هوس سالاد سزار و پیتزا ایتالیایی کنم فقط به یک جا می روم. آژانسهای تبلیغاتی و دیجیتال نیز شاید همه خدمات را با هم ارائه بدهند اما اینکه روی کدام خدمات زوم بیشتری دارند و در آن مهارت بیشتری دارند می توانند به شما در انتخاب کمک کنند.

در زیر ما سعی می کنیم برخی دیگر از تفاوت هایی که بین آژانسهای تبلیغاتی و دیجیتال وجود دارند را بررسی کنیم.

تفاوت های شاخص آژانس های تبلیغاتی با آژانسهای دیجیتال مارکتینگ

تفاوت در مهارت ها

کارمندان در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به طور کلی پیشینه کار در بخش های بازاریابی شرکت را تجربه می کنند ، جایی که آنها تجربه تحقیقات بازار ، توسعه استراتژی ، توسعه محصول و برنامه های بازاریابی را بدست آوردند. اما کارمندان در آژانس های تبلیغاتی شامل افرادی هستند که با برنامه ریزی رسانه ای و مهارت های خلاقانه  آشنا می شوند که در ارائه پیام های ارتباطی برای مخاطبان هدف تجربه دارند.

تفاوت در انتخاب

اگر یک برند به دنبال تبلیغ خود در رسانه های گسترده باشد به احتمال زیاد به دنبال آژانس های تبلیغاتی خواهد رفت. اما اگر به دنبال توسعه فروش, افزایش سهم بازار و همچنین توسعه محصولات خود باشد باید به یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنند. البته این نکته بسیار مهم است که آژانسها چه خدماتی را ارائه می دهند! همانطور که در بالا گفته شد بسیاری از آژانس های تبلیغاتی هستند که بخش دیجیتال مارکتینگ را در خود راه اندازی کرده اند و بلعکس بسیاری از شرکت های دیجیتال مارکتینگ هستند که خدمات رسانه ای و ساخت و تولید تیزرهای تبلیغاتی را در دپارتمان های خود قرار داده اند.

انتخاب کردن وظیفه مشتری است و مشتری است که با توجه به نیاز و کیفیت مدنظر انتخاب می کند با چه آژانسی کار کند!؟

تفاوت در برونسپاری

برونسپاری به معنی سپردن کار به بیرون از سازمان است. برخیاز آژانس های دیجیتال مارکتینگ کارهای مربوط به تولید تیزر ، عکاسی ، بسته بندی و … را برونسپاری می کنند. به همین صورت برخی از شرکت های تبلیغاتی نیز با همین رویکرد برنامه های بازاریابی خود را به شرکتها و گروه های دیگر برون سپاری می کنند. اینکه آژانسهای تبلیغاتی و دیجیتال چه رویکردی در برخی از خدماتی که خودشان ارائه نمی دهند دارند وجه تمایزی است که نمی شود از آن گذشت زیراکه روی نتیجه گیری بسیار تاثیر گذار است.

تفاوت در برخورد با مسئله

بسیاری از آژانس های دیجیتال برای شروع فعالیت یک برند بررسی ها و آنالیزهای دقیقی از خود برند, مشتریان و رقبایش انجام می دهند و بر اساس نتایج بدست آمده استراتژی های حضور در رسانه های تبلیغاتی را تدوین می کنند. آژانس های تبلیغاتی با توجه به رویکرد برند اقدام به تولید محتوای تبلیغاتی و پخش در رسانه های جمعی می کنند. هر کدام از این روشها به نوبه ی خود تاثیر گذار است. البته شایان ذکر است که بررسی بازار امروزه به یک امر واجب و حتمی در تمامی آژانسها تبدیل شده و هر دوی این شرکتها با توجه به تحلیل و بررسی بازار برای مشتریانشان برنامه ریزی می کنند.

 تفاوت در انتخاب رسانه ها

آژانس های دیجیتال مارکتینگ اغلب رسانه های قابل اندازه گیری را هدف قرار می دهند و تبلیغاتی می کنند که بتوانند به صورت دقیق آمار آن را بررسی و آنالیز کنند. اما اغلب آژانس های تبلیغاتی با توجه به رسانه هایی همچون تلویزیون, رادیو و بیلبورد تبلیغات خود را برای برند ها انجام می دهند که اغلب این رسانه ها غیر قابل اندازه گیری هستند.

نتیجه گیری

با توجه به هم نیاز بودن تبلیغات و بازاریابی آژانسهای تبلیغاتی و دیجیتال با ایجاد دپارتمان های متناظر با هم سعی در ارائه خدمات همه جانبه تری به مشتریان خود دارند. یعنی هم شرکتهای تبلیغاتی خدمات مارکتینگ ارائه می دهند و هم شرکتهای دیجیتال مارکتینگ خدمات تبلیغاتی ارائه می دهند. اینکه یک برند باید از کدامیک از این آژانسها استفاده کند به سرویسهایی بر می گردد که برند برای حضور خود در رسانه ها نیاز دارد. به نظر شما بهتر است از کدام یک از این شرکتها استفاده کنیم؟

نوشته تفاوت آژانس تبلیغاتی با آژانس دیجیتال مارکتینگ اولین بار در شایگان پدیدار شد.

نویسنده: atashalizadeh

یکی از دغدغه های اصلی صاحبان کسب و کار اینترنتی قرار گرفتن سایت شان در رتبه های برتر گوگل می باشد ، بنابراین ما به شما کمک خواهیم کرد به این مهم دست یابید ، لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید تا بتوانیم خدمات بهتری برای شما ارائه دهیم. ممنون میشیم اگر مطالب را به اشتراک بگذارید.

بیان دیدگاه